I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, May 25, 2009

Maafkanlah...

Bila bos anda marah pada anda, memaki, mencaci atau merendahkan maruah anda, maafkan saja. Jika anda juga marah atas sikapnya itu, bermakna anda membuka ruang untuk pemikiran negatif menguasai anda.

Untuk kekal positif, kekal bersemangat pada tahap tinggi, hati anda perlu jadi macam Malaikat. Jadi seorang yang pemaaf, mudah memberi maaf dan mudah menerima maaf.

Kita manusia, tapi kita ada pilihan untuk meniru sikap Malaikat, juga untuk mengikuti akhlak Nabi Muhammad s.aw. sungguh baik hati, pemaaf, jujur dan professional dalam apa jua dilakukan olehnya.

Orang yang hatinya pemaaf, mudah mengecap kecemerlangan. Mengapa? Hatinya penuh terisi dengan nilai-nilai positif, mindanya terisi dengan fikiran positif lantas menarik dia untuk ditemukan dengan situasi-situasi positif yang membolehkan dia mencapai sesuatu tahap yang sukar dicapai oleh orang lain dalam bidang yang serupa dengannya.

Untuk menikmati keseronokan bekerja, anda perlu bebaskan diri dari semua yang negatif. Anda perlu belajar melupakan apa saja yang negatif, apatah lagi apabila bos anda marahkan anda, kawan-kawan memperli anda atau anda dikritik hebat oleh rakan sekerja anda.

Anda ada pilihan untuk melupakan semua tu, semua yang negatif. Ubah diri, bina peribadi supaya anda dapat mencemerlangkan diri dalam kerjaya anda sekarang ini.

Adapted: iMotivasi.com

No comments:

Post a Comment