I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, May 25, 2009

Maafkanlah...

Bila bos anda marah pada anda, memaki, mencaci atau merendahkan maruah anda, maafkan saja. Jika anda juga marah atas sikapnya itu, bermakna anda membuka ruang untuk pemikiran negatif menguasai anda.

Untuk kekal positif, kekal bersemangat pada tahap tinggi, hati anda perlu jadi macam Malaikat. Jadi seorang yang pemaaf, mudah memberi maaf dan mudah menerima maaf.

Kita manusia, tapi kita ada pilihan untuk meniru sikap Malaikat, juga untuk mengikuti akhlak Nabi Muhammad s.aw. sungguh baik hati, pemaaf, jujur dan professional dalam apa jua dilakukan olehnya.

Orang yang hatinya pemaaf, mudah mengecap kecemerlangan. Mengapa? Hatinya penuh terisi dengan nilai-nilai positif, mindanya terisi dengan fikiran positif lantas menarik dia untuk ditemukan dengan situasi-situasi positif yang membolehkan dia mencapai sesuatu tahap yang sukar dicapai oleh orang lain dalam bidang yang serupa dengannya.

Untuk menikmati keseronokan bekerja, anda perlu bebaskan diri dari semua yang negatif. Anda perlu belajar melupakan apa saja yang negatif, apatah lagi apabila bos anda marahkan anda, kawan-kawan memperli anda atau anda dikritik hebat oleh rakan sekerja anda.

Anda ada pilihan untuk melupakan semua tu, semua yang negatif. Ubah diri, bina peribadi supaya anda dapat mencemerlangkan diri dalam kerjaya anda sekarang ini.

Adapted: iMotivasi.com

Wednesday, May 20, 2009

ADAB MURID TERHADAP GURU


ADAB-ADAB BERCAKAP DENGAN GURU

1. Menggunakan bahasa yang sopan.
2. Memandang muka guru.
3. Merendahkan suara.
4. Menyahut panggilan guru


ADAB-ADAB YANG TIDAK WAJAR DILAKUKAN TERHADAP GURU

1. Suka menyampuk percakapan guru.
2. Meninggikan suara apabila bercakap dengan guru.
3. Tidak memandang muka guru apabila bercakap.
4. Tidak meminta izin apabila hendak keluar ke tandas


KELEBIHAN MENJAGA ADAB-ADAB BERCAKAP DENGAN GURU

1. Mendapat pahala.
2. Diberkati ilmunya.
3. Disayangi guru.
4. Disukai rakan-rakan


Saturday, May 16, 2009

HAPPY TEACHERS' DAY


Kepada semua kawan-kawan seperjuangan:

MENUNTUT ILMU PERGURUAN:
MAKTAB PERGURUAN SRI PINANG
INSTITUT PERGURUAN DARUL AMAN
OPEN UNIVERSITY MALAYSIA

MENYAMPAIKAN ILMU:
SK SRI BESOUT, SLIM RIVER.
SK BUKIT SELARONG, KULIM.
SK SUNGAI KOROK LAMA, ALOR SETAR.
SK SRI TAMAN, ALOR SETAR.

DAN KEPADA SEMUA GURU DI MALAYSIA.

Would like to quote one sms I received today:

" I can appreciate coffee without susu,
nights without lampu, curry without lembu,
burgers without keju,
but NOT school without GURU.
Happy Teachers' Day!"


Tuesday, May 12, 2009

Karnival Pendidikan Islam


Kumpulan kompang salawat - 'Kompang Satria'
Johan PKG Simpang Empat.
Tempat ke 3 Daerah Kota Setar.


Kumpulan nasyid - 'Shoutul Falah'
Johan PKG Simpang Empat.
Bersama jurulatih percussion, Abg Muhammad Fahmi (MMAS).

SAKSIKAN CLIP VIDEO PERTANDINGAN NASYID DI PKG.


video


CLIP VIDEO PERTANDINGAN KOMPANG SALAWAT
PERINGKAT DAERAH KOTA SETAR


video

MUHAMMAD FATHI and AHMAD FATHI


MUHAMMAD FATHI
SMK AGAMA KEDAH
UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA
15 AUGUST 1990



AHMAD FATHI
MAKTAB MAHMUD ALOR STAR
UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA
10 AUGUST 1990

Saturday, May 9, 2009

Gambar2 sekitar Kem Peningkatan Akhlak

Berkenalan dengan abang dan kak fasi....


Salam perkenalan dari Abg ....MMAS



Abg Ahmad Fathi - MMAS ~UIA


Abg Fakhrur Ridzwan - MMAS ~ Darul Quran


Abg ........MMAS


Abg Naimul Firdaus - MMAS ~ Mesir (insyaalah)


Abg Hazim - MMAS ~ UniKL


Abg .......(baju hijau) - MMAS



Kak Aisyah - MMAS


Kak Madihah -MMAS & Kak Hilyani ~ Darul Quran


Kak Adilah Hafizah - MMAS


Kak Izzati - MMAS

Ceramah akhlak oleh Ustaz Shatibi - UIA/JQAF


Ceramah motivasi oleh Abg Dziaulhaq -MMAS~UIA


sangat teruja...


depa ni pun, penuh semangat


khusyuk...


beri sepenuh perhatian...


warm up keliling padang (riadah)


letih dah la, aktiviti apa plak pasni..


kami pun exercise gak..


kami buat betul2 ni kak aisyah..


jangan masuk kanan keluar kiri dah la...

Semoga murid-murid semua mendapat pengajaran dan mempraktikkan apa yang dipelajari dari penceramah2 dan pesanan juga ajaran dari abang2 dan kak2 fasi. Solat hendaklah dipraktikkan. Jangan ingat masih di sekolah rendah, tak perlu solat betul-betul lagi. Solat hendaklah dijaga, 5 kali sehari . Bukan 2, 3 atau 4 kali sahaja seperti sebelum ini.


SEKSA MENINGGALKAN SOLAT
*Meninggalkan fardhu Isyak:Allah tidak redha ia hidup di bumi-Nya dan menggesa ia mencari bumi yang lain.
*Meninggalkan fardhu Asar:Dosa orang yang meninggalkan sembahyang fardhu Asar seperti membunuh 1,000 orang Islam.
*Meninggalkan fardhu Zohor:Dosanya seperti ia meruntuhkan Kaabah.
*Meninggalkan fardhu Maghrib: Dosa orang yang meninggalkan fardhu Maghrib sama seperti ia berzina dengan ibunya (jika lelaki) atau berzina dengan bapanya (jika perempuan).
*Meninggalkan fardhu Subuh:Orang yang meninggalkan fardhu Subuh akan disiksa selama 60 tahun di dalam neraka.

Thursday, May 7, 2009

Makan dan minum dengan tangan kiri

Semalam,ada orang tanya saya,apa hukumnya kita makan dan minum menggunakan tangan kiri,dan saya telah menjawab seperti berikut berdasarkan dalil-dalil yang sahih.

Dalil yang diguna pakai agar tidak makan atau minum dengan menggunakan tangan kiri ialah sebuah hadis daripada Ibnu Umar ra :

“Apabila kamu ingin makan , maka makanlah dengan tangan kanan dan apabila ingin minum , maka minumlah dengan tangan kanan.Sesungguhnya , syaitan makan dan minum dengan tangan kiri.”
(HR Imam Muslim : 2020)

Begitu juga dengan hadis daripada Jabir bin Abdullah ra :

“Jangan kamu makan dengan tangan kiri , kerana sesungguhnya syaitan makan dengan tangan kiri”
(HR Imam Muslim : 2019)

Kedua-dua hadis di atas menunjukkan kepada larangan daripada makan dan minum dengan tangan kiri.Apa yang dimaklumi ialah , Rasulullah saw melarang daripada makan dan minum dengan tangan kiri adalah kerana perbuatan tersebut merupakan salah satu daripada perbuatan syaitan , yang mana Islam menyuruh kita sentiasa menganggap syaitan itu adalah musuh nyata bagi umat Islam.Oleh yang demikian , mengikut segala ketetapan yang ditentukan oleh syarak melalui al-Quran dan Hadis Rasulullah saw adalah sesuatu yang amat digalakkan.

Hadith diatas juga menerangkan bahawa syaitan minum/makan dengan menggunakan tangan kiri.Jika kita amalkan perbuatan seperti tersebut seolah-olah kita telah menjadikan syaitan itu sebagai kawan/idola kita..Naauzubillah

Allah swt berfirman

"Dan janganlah kamu sekali-kali dipalingkan oleh syaitan; sesungguhnya syaitan itu musuh yg nyata bagimu".(Az Zukhruf 62.)

sumber :
http://wirapendang.blogspot.com

To all mothers - 10th. May

Wednesday, May 6, 2009

Kem Jati Diri UPSR ...gambar-gambar

Sebenarnya terdapat 700+++ gambar di sekitar kem ini. Jadi, nasib la muka sapa yang masuk no....


sebelum bertolak...



awat bas tak mai lagi ni...



cikgu amdah dengan pakcik2 driver



posing... posing....



sampai kem singkir dah ni...



jurulatih, mr siva memberi taklimat



khemah bdk perempuan ni...



yang ni bdk lelaki plak...



bdk bertiga tu dok buat apa tu...



anak cgu norizan ngan anak menakan cgu masyitah



yg ni belajar buat balut tangan sapa patah nanti...



bahagi kumpulan



penerangan 'wall climbing'



ha... bdk kecik ni mula dulu...



amboi, awat berat sgt ponggong ni... jenoh toi!



spiderlady in action...



nak pi flying fox plak...pegang tali kuat2
no...



bdk 'kembag' ni nk terbang sat gi. ready....



tunggu giliran nk jadi 'musang terbang' he...



yang ni 'game' apa tah...



pulun sungguh hampa no...dalam kelas mcm ni, kan ka baguih?



pkcik jurulatih buat demo...



Awat ni, Fareez......


cuba, jgn tak cuba...



sapa yg pluuum... tu?



ceh...terror la tu..



sapa yg jatuh tu, tenggelam ka...?


Tolong sat, tolong sat...



pasang elok2, kena marah nanti aa...



kata apa lagi, kena dah....



girls in action...



morning exercises



ni nk bagi kendog lutut...